Blog 1: Marketingcolleges, brancheanalyse, communicatieplan en meer

16-10-20 Nu ik al een tijdje de minor volg, lijkt het me een goed moment om te reflecteren op de kennis die ik tot nu toe heb opgedaan bij de opdrachten en het volgen van de lessen. Dit varieert van marketingcolleges tot en met het opstellen van de brancheanalyse en het communicatieplan.

Na een lange tijd van online lessen volgen is het toch wel wennen om op anderhalve meter afstand weer in de schoolbanken te zitten. De eerste colleges bestaan uit basiskennis, wat valt er onder bedrijfsjournalistiek, hoe gedraagt een bedrijfsjournalist zich en waar liggen zijn grenzen? Hoewel deze informatie niet compleet nieuw voor mij is, ben ik toch meer te weten gekomen. Bijvoorbeeld over de positie van een bedrijfsjournalist in een organisatie.

Marketing en bedrijfskunde colleges

De marketing- en bedrijfskundelessen heb ik met veel interesse gevolgd. Al deze informatie is nieuw voor mij en ik ben er harstikke geïnteresseerd in. Wel zakte mijn concentratie soms weg, dit komt omdat het vrij lange colleges waren die online werden gegeven. De opdrachten die docent Pieter Marijn gaf tijdens de werkcolleges waren uitdagend, maar fijn. Aan de ene kant uitdagend omdat de kennis compleet nieuw voor mij was en ik deze dus meteen moest toepassen. Aan de andere kant was dit ook fijn omdat ik dan meteen een veel beter beeld krijg bij de theorie. De voorbeelden vanuit de opdrachten kan ik verbinden aan de kennis, zo onthoud ik het beter en dit lijkt me erg handig voor tijdens het leren van de stof voor het tentamen.

Analyses en communicatieplan

Wat ook nieuw voor mij was, was een brancheanalyse maken aan de hand van verschillende analyses. Van sommige analyses had ik nog nooit gehoord, gelukkig legden de communicatiestudenten uit mijn groepje dit goed uit en kon ik ze alles vragen. Samen met een groepsgenoot heb ik de bedrijfsmedia geïnventariseerd en geanalyseerd. Dit paste dan weer beter bij het hetgeen dat ik al weet, wanneer ik kijk naar verschillende media weet ik snel waar ik op moet letten.

Ook het opstellen van het communicatieplan verliep soepel. Dit komt omdat we in de groep duidelijk afspraken hebben gemaakt en duidelijk voor ogen hadden wat we voor het magazine willen. Ik weet nu hoe ik een communicatieplan moet opstellen en dat komt zeker van pas in de toekomst.

Stappen vooruit

We zijn nu volop bezig met de bladformule. Na de herfstvakantie gaan we langzamerhand beginnen met het produceren, waar ik veel zin in heb. Ik denk dat dit me toch wat meer ligt dan analyses maken en een plan opstellen, maar dat komt misschien omdat ik hier gewoon veel meer ervaring in heb vanuit mijn opleiding. Ik denk dat ik mijn groepsgenoten hierbij goed kan helpen, mocht dit nodig zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.